Helg



Den här helgen har minst sagt varit i det matigaste laget. Jag har ätit, frossat och återigen ätit... Den inleddes med ett restaurangbesök på waldorf. Lördagen tillbringades i stugan och där följdes helgen upp med ännu mer mat och även vissa kökssysslor tillkom. Menyn bestod av pappas egenfiskade öring, tilltugg i form av grillspett och sparris, hemmbakat bröd och självklart även någon sötsak. Antar att ingen undkom det, men igår var det som sagt morsdag och dagen till ära bakade jag en marängtårta som bjöds till kaffet.





Förutom pappas öring, fick jag under helgen två nya favoriter som absolut ska lagas igen. Det var sparrisen med den lufttorkade skinkan och sedan var det saffransaiolin. Sparrisen var jätte lätt att göra. Jag lindade bara in den i skinkan och sedan hade jag den på grillen under några minuter. Har man färsk sparris ska man alltid skära bort den nedersta delen, den är nämligen väldigt träig både till smaken och konsistensen...
Under försommaren har sparrisen blivit lite av en klassiker i vårt kök och benämningen "vårens delikatess" är den minst sagt välförtjänt av! Den smakar underbart och passar till det mesta!

Det var första gången jag gjorde en saffransaioli och receptet hittade jag i Morberg grillar. Den var tämligen enkel att göra och man behövde trotsallt inte vara en mästerkock för att lyckas, smaken blev ändå helt ljuvlig! Såsen passar utmärkt till både fisk och skaldjur och ja, den smälta i munnen och jag fann mig en ny favorit! Klart något som sa göras igen!

saffransaioli:
4 pers

2 äggulor
2,5 dl olja, gärna med en neutral smak
2-3 vitlöksklyftor
1 pkt saffran
Salt & peppar

Pressa vitlöksklyftorna och rör ned gulorna. Tillsätt oljan droppvis under konstant omröring. Detta är mycket viktigt för annars kommer inte aiolin få dess rätta konsistens! Även oljan och äggen måste ha samma temperatur annars skär sig såsen. Smaka av med saffran, salt och peppar. Låt aiolin stå i någon timme och rör om precis innan servering. 

Bon appétit!


Kommentarer
Postat av: agneta

oj,oj, oj så mycket gott....och vilka vackra bilder, det ser ju så jätteläckert ut! Aiolin måste helt enkelt testas...

2010-05-31 @ 19:24:22
Postat av: Anne

Tårtan har jag haft äran att få smaka av, supergod!

2010-06-07 @ 22:58:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0