Överraskning i postlådan och ett middagstips




Äntligen har min prenumation på elles mat och vin kommit! Trodde ett tag att det hade blivit något fel i min beställning, men så igår damp en trevlig överraskning ner i brevlådan. Bläddrade igenom den ute i solskenet och den var klart över förväntan. Jag har tidigare ibland köpt matmagasinet, vilket också är en bra tidning, men elle var bättre. Visserligen innehåller den inte lika många recept, men däremot har tidningen en jätte fin design och artiklarna kändes mer välgjorda. Nu väntar jag bara på att få prova något utav recepten!

Gårdagens middag blev en spenatsoppa som åts ute på vår balkong. Denna klassiska soppa var från början ingen favorit för mig. Bilderna av detta gröna ihopkok där äggen flöt runt likt båtar, var inte tilltalande. Det var ingen vacker syn för mina femåriga ögon och det dröjde länge innan jag vågade smaka den igen. Nu däremot serveras den ofta på middagsbordet och jag tycker tillochmed att den är god!

Om det är någon där hemma som har ett sopprecept, hade jag blivit jätte glad om du hade velat dela med dig till mig! :)

Spenatsoppa:

1 paket spenat ( ca 450 g)
12 dl vatten
1 gullök
1 dl creme fraiche
1 msk mjöl till redning
1 grönsaks- eller kycklingbuljong
Salt & peppar

Hacka löken fint och bryn den sedan i en stekpanna. Koka upp vatten och den frysta spenaten. Tillsätt buljongen, creme fraichen och löken i soppan. Smaka av med salt och mycket svartpeppar. Låt soppan koka i cirka 10 min och avsluta med redningen så att soppan får en fastare konsistens.

Jag serverade soppan med en klick creme fraiche. Andra alternativ är tex med gravad lax eller varför inte prova med den klassiska ägghalvan?




Kommentarer
Postat av: Anne

Läckert!

2010-05-18 @ 21:47:39
Postat av: Josefin

Grymt med spenatsoppa! Jag är ju annars ett stort fan av grönkålssoppa, man gör den på samma sätt som spenatsoppa fast med grönkål istället. Vill man kan man använda stavmixer i slutet o mixa den lite så att den blir krämigare.



Här nere har Otto några gånger gjort en 'buljongsoppa' med färsk chili, ingefära och koriander och nudlar.... jag kan inget recept men det är väldigt trevliga ingredienser!

2010-05-19 @ 04:55:10
URL: http://josefinwb.blogspot.com/
Postat av: Frida

Fin Fint johanna, hälsningar från oslo!

2010-05-19 @ 19:46:08
URL: http://circulart.blogg.se/
Postat av: friiiida

jaaaa många unika besøkare, har æven informerat simon nu! han hælsar så gott!



2010-05-20 @ 14:15:49
Postat av: Ida

Hej Johanna! Vad fin din matblogg är, jag lovar att jag ska gå in och läsa den varje dag om du lovar att uppdatera varje dag.

2010-05-20 @ 18:58:26
Postat av: berget

enormt bra blogg! ska göra müslin! har fett düligt samvete att man missat att läsa den men nu blire ändringar saklart ;D

2010-05-27 @ 12:53:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0