Danskt rågbröd




Har nu provat första receptet i min nya elle tidning och till premiären fick det bli brödbakning! Det här brödet tar lite längre tid att göra, men det är däremot inte speciellt svårt och som klyschan lyder: den som väntar på något gott väntar aldrig för länge!

I grundreceptet var det hela rågkärnor, men eftersom jag inte hittade det på varken willys eller kvantum fick det bli rågkross istället. Om man trots det skulle hitta rågkärnor, så ska det vara 4 dl istället för 2,5 dl.
Även med spiskumminen minskade jag mängden, egentligen ska det vara 0,75 dl men jag valde att ta knappa 0,5 dl. Detta är självklart en smaksak, men om jag gör brödet igen skulle jag minska mängden ytterligare och kanske bara ha runt 1 matsked. Ni får helt enkelt prova er fram och se vad som passar ert tycke och smak bäst!

Rågbröd

Dag 1:
2,5 dl rågkross
3 dl solrosfrön
0,75 dl linfrön
0,5 dl mald spiskummin
2 msk salt
5 dl vatten (kokande)

Dag 2:
5 dl vatten (ljummet)
60 g jäst
2 dl mörk brödsirap
10 dl grovt rågmjöl
5 dl vetemjöl

Dag 1:
Lägg alla ingredienser i en bunke och häll över det kokande vattnet. Rör om och sätt sedan plastfolie över skålen. Låt stå över natten.

Dag 2:
Lös upp jästen i det ljummna vattnet (37 grader) och blanda sedan ihop de övriga ingredienserna med gårdagens. Kör degen på medelhög hastighet i en matberedare under cirka 30 minuter eller arbeta den förhand i 40-50 minuter med en träslev.

Olja och mjöla två formar(13x30cm). Fördela smeten jämt i formarna och strö sedan mjöl över dem. Låt jäsa i 30 minuter.

Sätt ugnen på 250 grader och när bröden ställs in sänker man värmen till 210 grader. Grädda brödet i cirka 90 minuter, men var uppmärksam: om ytan på brödet börjar brännas måste man täcka den med ungsfolie.

Brödet bör inte ätas samma dag som det bakas, det måste nämligen få vila. Provsmakningen får man vänta med, istället får man avnjuta brödet till morgondagens frukost!


Kommentarer
Postat av: Anne

Supergott!/Anne

2010-05-21 @ 21:13:42
Postat av: Kenneth

Hade 4 mackor med till fisket idag. Det var jättegott/Kenneth

2010-05-21 @ 21:14:49
Postat av: agneta

Äntligen har jag hittat din omtalade blogg.Fantastiskt insprirerande och roligt att läsa. Brödet var urgott....jag åt det med en väl lagrad Jarlsbergsost och kunde knappast sluta...i helgen tror jag att vi ska rikta in oss på pizzan...

2010-05-24 @ 21:50:18
URL: http://johannamittimaten.blogg.se/
Postat av: agneta

Äntligen har jag hittat din omtalade blogg!Fantastiskt inspirerande och rolig att läsa. Brödet var otroligt gott....jag åt det med en väl lagrad Jarlsbergsost och jag höll aldrig på att sluta...

Till helgen tror jag att vi ska rikta in oss på pizzan...

2010-05-24 @ 22:34:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0