Storkok på Porsön





Blir ett kort inlägg nu, insåg precis att klockan var mer än vad jag trodde...

Nåväl, idag var jag på inflyttningslunch i det nybildade kollektivet på Porsön. Tillsammans lagade vi färsbiffar med fetaost och till det åt vi en hemmagjord potatisgratäng. Inte varje måndag man äter sådan lyx!
Som ni ser på bilderna är det inte några färsbiffar som grillas, men eftersom jag och Yichu drog ut på besöket, så hann vi med 2 grillningar under dagen. Även Sanna lyxade till det och hon avnjöt en flintastek med bakpotatis till middag! Jag menar, vem vill inte grilla nu när sommaren äntligen har kommit?

Dagens recept blir en rotfruktsallad som jag och Martin lagade i helgen. Kom nämligen att tänka på den nu när temat för dagen var grillning. Den här salladen är enkel all göra och den kan varieras utifrån de ingredienser man har hemma

Rofruktssallad:

Rödbetor
Morötter
Potatis
Paprika
Rödlök
Ruccolasallad
Avokado
Fetaost
Svarta oliver


Dela rotfrukterna i stora bitar och fördela dem sedan på en oljad plåt. Rosta i ugnen på 200 grader i 20-30 minuter. Skär upp paprikan och löken. Sätt in i ugnen när cirka 10-15 minuter av tiden återstår.

Tag ut och blanda rotfrukterna med ruccolan, fetaosten, avokadon och oliverna. Smaka av med salt, peppar och eventuellt lite olivolja.


Kommentarer
Postat av: Anne

Rotsakssalladen ska jag testa till helgen, tack för tipset!

2010-06-09 @ 22:26:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0