Matjesilltårta



Sill, sill och ännu mer sill. Antar att det inte bara är jag som under helgen har ätit extrema mängder av denna fisk. Vissa älskar den, andra hatar den och själv tycker jag att den är fantastisk men i lagoma mängder. Kanske blev det lite sill över efter helgen? Gör en matjesilltårta på resterna!

Själv gjorde jag min tårta till midsommarbordet, men varför inte göra den idag istället? Den är supergod och jag lovar att alla som gillar sill kommer att älska den!

Matjesilltårta:


1 burk matjesill + 1,5 msk spad
1 rödlök
1 burk creme fraiche
1 burk kesella 10%
3 st gelatinblad
250 g karving
75 g smör
1 krm vitpeppar
Gräslök
Räkor


Smält smöret och låt svalna något. Kör karving i en matberedare tills den har smulats sönder helt. Klä en form med löstagbara kanter, cirka 25 cm diameter, i platsfolie. Blanda karvingen med smöret och tryck ut degen till en botten i formen. Ställ den därefter i kylskåp.

Låt matjesillen rinna av men kom ihåg att spara 1,5 msk av spadet. Finhacka därefter sillen och löken. Häll i en bunke och rör sedan ned creme fraichen och kesellan. Smaka av med vitpeppar och eventuellt lite salt.

Låt gelatinbladen ligga cirka 5 minuter i kallt vatten och smält de sedan tillsammans med några matskedar vatten i en kastrull. Häll gelatinvattnet i matjesillblandningen och bred sedan ut röran över karvingen. Låt tårtan stå kallt i cirka 5 timmar eller över natten. Garnera med gräslök och räkor!


Kommentarer
Postat av: berget

pampigt!!!

2010-06-29 @ 00:57:15
Postat av: Anne

Supergod!/hälsningar från en som verkligen smakat!

2010-07-09 @ 11:34:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0