Två favoriter


Under gårdagen bjöds jag på två riktigt goda smakupplevelser, den ena stod min pappa för och den andra stod jag själv för. Pappa bjöd på en torrköttssoppa och för den som ännu inte har smakat det ska jag göra en kort beskrivning om vad det faktiskt är: Det är en risgrynsgvälling med torrköttsbitar i. Receptet är det nog enbart pappa som besitter och jag ska inte göra några gissningar om hur den tillagas, men om ni någongång får chansen; prova! Fast kan nog vara värt att nämna: De som provar denna soppa i vuxenålder brukar oftast visa en viss skeptis mot den, men för mig och min familj är detta en underbar smakupplevelse!

Den andra läckerheten var min egengjorda ananaspaj. Tidigare inlägg på bloggen har kretsat kring enkelhet och även denna paj passar in i den kategorin. Den tar bara 10 minuter att röra ihop och sedan sköter den sig själv i ugnen! Ingen mästerkock krävs och jag lovar att det blir en succe, som sanna sa: den smakar lite som en cheescake och jag älskar det! Jag och sanna är överens om den saken, den här pajen är supergod och jag hoppas att fler ska få njuta av den!

Ananaspaj:


1 dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
150g smör

400g krossad ananas
2 dl creme fraiche
0,5 dl socker
1 ägg


Smält smöret och blanda vetemjöl, socker och bakpulver i en bunke. Tillsätt smöret och arbeta ihop degen till en fin massa. Tryck ut degen i en ugnssäker form, cirka 25 cm diameter.

Låt den krossade ananasen rinna av något och rör sedan ihop den med creme fraiche, socker och ägg. Fördela blandningen i pajskalet och grädda pajen på 175 grader i 40 minuter. Låt svalna.

Pajen är jätte god att äta precis som den är, men vill man lyxa till det något passar det väldigt bra att servera den med glass eller lättvispad grädde.



Kommentarer
Postat av: Anne

Fräsch och super god. Rekommenderas!

2010-06-16 @ 22:31:20
Postat av: sanna the banäna

enormt god:) bra att receptet ligger ute

2010-06-17 @ 13:24:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0