Thailändskt på svenska

Nej, jag blir inte less på curry. Jag åt det igår och ja, jag kunde inte låta bli att äta det idag igen. Inte bara en gång utan tillochmed två, råkade nämligen slinka ned lite curry även till lunchen. Vågar nog påstå att de flesta gillar curry och att jag dessutom inte är ensam om att gilla dessa asieninspirerande maträtter. De är underbara!

Eftersom fler enkla recept har utlåvats på bloggen, så fick även den här middagen gå i enkelhetens tecken. Grytan är inte speciellt tidskrävande och alla ingredienser hittas på konsum. Det smakar asiatiskt på svenskt vis och jag kan minst sagt säga att jag gillar det!



Kokosgryta med curry:
4 port

2 kycklingfileer
1 påse wokade grönsaker
1 burk kokosmjölk
2 vitlöksklyftor
2 tsk röd currypasta
1 msk sweet chilisås
0,5-1 tsk sambal oelek
Skalet av en lime + saften av en halv
Salt & peppar

Dela kycklingen i medelstora bitar och stek den tillsammans med limeskalet och den pressade vitlöken. Salta och peppra. När kycklingen är genomstekt tillsätts grönsakerna. Woka på hög värme under några minuter och tillsätt därefter kokosmjölken.

Krydda grytan med curry, chilisås, limesaft och sambal oelek. Smaka av med salt och peppar och låt sedan grytan koka i cirka 10 minuter. Servera den till ris!

Kommentarer
Postat av: sanna

denna ska prövas! thai mat är så sjukt gott

2010-06-17 @ 13:28:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0