Det fantastiska brödet





Det här brödet är väldigt enkelt att göra. Du rör ihop ingredienserna, låter det jäsa och sedan in i ugnen! Inte svårare än så och dessutom blir resultatet jätte bra. Ett supergott bröd!

Jag ska äta mitt bröd till en broccolisoppa ikväll, men varför inte baka det först imorgon och servera det lagomt till middagen? Fast om jag själv fick välja, skulle det inte vara helt fel att på lördagsmorgonen vakna upp med ett rykande färskt bröd...

5 dl vatten
1 dl mjölk
2 tsk salt
1 msk honung
ca 13 dl vetemjöl (eller 2 dl grahamsmjöl + 11 dl vetemjöl)

Blanda jästen med det ljummna vattnet (37 grader) i en bunke. Tillsätt mjölk, salt och honung. Rör därefter ned mjölet och knåda degen ordentligt. Låt degen jäsa under duk i 1,5-2 timmar.

Mjöla en ugnsäker plåt och forma degen till två limpor. Grädda i ugnen på 225 grader i 25 -30 minuter.

Kommentarer
Postat av: Anne

Enkelt, alltså något för mig! Du inspirerar mig verkligen.

2010-06-10 @ 22:31:17
Postat av: frida

Johanna är det här brödet som du och martin lagade till oss i hemavan?

2010-06-10 @ 23:40:12
Postat av: Josefin

Ja! det fantstiska brödet är verkligen fantastiskt! Jag brukar använda rågmjöl istället för grahamsmjöl och sen göra småbitar... blir lite ciabatta karaktär på det hela. Grymt bröd!

2010-06-12 @ 06:59:59
URL: http://josefinwb.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0