Curry, curry!



Nu var det söndag igen och som vanligt gick även denna helg snabbt. Fredagen spenderades på en inflyttningsfest och igår, när man var lagomt bakis, blev det en dag i stugan. Det var inte någon märkvärdig helg men den var precis som en helg ska vara. Galen men samtidigt lugn..

Till middag idag lagade vi heta räkor, en riktig klassiker i vårt kök och jag har svårt att tro att jag någonsin kommer att bli less på denna maträtt! Det är räkor, curry och smakerna är alldeles ljuvliga! Vill man göra en enklare variant kan man istället göra av räkor, gul lök, paprika, vitlök, creme fraiche, krossade tomater och så givetvis även med curry!

Heta räkor:
4 port

500g räkor
1 paprika
2 morötter
1 gul lök
1 purjolåk
2 vitlöksklyftor
2 tsk curry
1 burk krossade tomater
2 msk tomatpuré
3 msk sweet chilisås
2 dl creme fraiche
Salt och peppar

Skala och hacka löken. Skiva purjolöken, morötterna och paprikan. Stek grönsakerna och löken i olja tillsammans med curry och vitlök.

Tillsätt de krossade tomaterna, tomatpurén och creme fraichen. Smaka av med salt, peppar, sweet chilisås och eventuellt lite mer curry. Servera grytan till ris eller bulgur!


Kommentarer
Postat av: Anne

Du levererar tips och idéer så jag knappt hinner med! Det är lika spännande varje gång jag besöker din blogg.

2010-06-14 @ 22:19:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0