Billigt, gott och enkelt!

Har kommit förfrågningar om lite enklare recept till bloggen och självklart tänker jag inte göra er besvikna: dagens recept blir en broccolisoppa! Det är inte bara enkelt utan också både billigt och nyttigt. Broccoli innehåller tex rikligt med c-vitaminer och antioxidanter, vilket vi självklart vill få i oss! Mitt tips är att alltid ha hemma broccoli, det passar nämligen perfekt till soppor och pajer! Jag brukar också ofta använda broccoli i grytor, kött är ju som sagt dyrt och då passar det bra att dryga ut med denna billiga och goda grönsak!

Däremot hände en liten miss när jag lagade soppan igår, det skedde nämligen en STOR olycka i vårt kök. Jag hade precis kokat upp broccolin med vatten och skulle därefter mixa soppan, men (ett stort MEN) så kan man inte mixa kokande vatten och självklart tänkte inte jag på det. Locket på mixern flög upp, det sprutade runt grön gegga i köket och jag brände mig rejält på det kokande vattnet. Vilket inte var speciellt roligt, men jag lärde mig en läxa och jag kommer garanterat inte göra om samma misstag igen...

Efter att jag städat upp i köket gjorde jag ett nytt försök med soppan och den här gången skedde inga missöden. Den blev jätte god och jag hoppas att fler kommer att prova den! :)



Broccolisoppa:

500 g fryst broccoli
12 dl vatten
2 kyckling- eller grönsaksbuljonger
1 gul lök
1 vitlök
1 msk frysta eller färska kryddor som tex basilika, persilja, timjan
Några droppar citronsaft
Mjöl till redning
Salt & peppar


Hacka löken och vitlöken och bryn den i en stekpanna. Dela eventuellt broccolin i mindre bitar och koka sedan upp den med cirka 5 dl vatten. Tillsätt det övriga vattnet och låt sedan soppan ljummna av. Mixa därefter soppan i en mixer och häll den sedan tillbak i kastrullen.

Koka upp soppan och tillsätt buljongen. Smaka av med kryddorna och låt den sjuda i 10 minuter. Gör eventuellt en redning för att få soppans konsistens tjockare.

Fetaoströra:
100 g fetaost
1 dl creme fraiche
Salt & peppar

Mosa fetaosten och blanda den med creme fraichen. Smaka av med salt och peppar.

Smaklig måltid!

Kommentarer
Postat av: mia

Riktigt grym blogg måste jag säga Kanelen! :) Den är så uppskattad att jag börjat bli stammis här nu och blir lika besviken varje gång jag går in och inser att det inte finns ett nytt inlägg. Hur ska detta tolkas annat än att du är GRYYM!! :D woopwooooop!!!!

2010-06-12 @ 18:01:58
Postat av: Anne

Jag imponeras av din fantasi, kanonbra Johanna!

2010-06-14 @ 22:17:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0