3 sorters kakor

Det här inlägget skulle egentligen skrivits i början av veckan, men tyvärr har jag inte haft något internet så det får bli nu istället. Tycks börja bli en vana att bara blogga var tredje dag, vissa saker rår man inte på men kanske vore det på sin plats med en skärpning??

Hur som helst, i tisdags var jag på tacomiddag hos Amanda och mitt uppdrag var att göra en efterrätt. Eftersom jag ändå hade tänkt att baka, men för dagen var lite lat, gjorde jag istället olika sorters kakor på en och samma deg! Resultatet av min bakdag blev dumlekakor, syltkakor och slutligen minipajer till efterrätt. Men varför inte prova helt nya kombinationer och istället för tre sorters kakor göra sju?







Grunddeg:

2,5 dl vetemjöl
0.75 dl florsocker
100 g smör


Smält smöret och blanda ihop alla ingredienser. Lägg in degen i plastfolie och låt den sedan "vila" i cirka 30 minuter i kylskåp.

Dumlekakor:
Grunddeg
1 påse dumle


Sätt degen i små pappersformar. Tryck försiktigt ned en dumle i varje kaka. Grädda i ugnen på 175 grader i cirka 10 minuter.

Syltkakor:
Grunddeg
Sylt


På samma sätt som dumlekakorna fördelas degen jämt i små formar. Gör ett litet hål i varje kaka och fyll sedan upp med sylten. Grädda på 175 grader i 10 minuter.

Minipajer:
Grunddeg
1 burk kesella vanilj
Saften från en halv lime
Jordgubbar till dekoration


När jag gjorde dessa pajer använde jag en muffinsplåt, men självklart kan man även använda vanliga pappersformar till pajerna.

Smöra och tryck ut degen i formarna. Grädda i ugnen på 175 grader i cirka 10 minuter. Tag ut och låt svalna något. Lossa sedan försiktigt pajskalen från formarna.

Blanda kesellan med limen och bred ut i de kalla pajskalen. Avsluta med jordgubbarna.




Kommentarer
Postat av: Anne

Oj så frestande de ser ut!

2010-06-07 @ 22:54:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0