6 juli




Jag ska baka en tårta med jorgubbar på
och mitt i tårtan ska namnskylten stå,
sen ska jag duka fint ut i hagen
och fira Martin på födelsedagen!


Ja, idag fyller Martin år och självklart fick han en tårta på sin bemärkelsedag. En chokladtårta! Önskad av födelsedagsbarnet och jag tror knappast att den gjorde honom besviken. Den är underbart god! Däremot ska jag inte ta åt mig äran för receptet. Det kommer nämligen från Micka, så det är henne vi ska tacka för denna läckerhet. Det är min favorittårta och jag hoppas att även ni andra ska få äran att smaka den! Vem är det som står näst på tur att fylla år?

Chokladtårta:

Botten:
1 dl socker
2 ägg
150 g smör, rumsvarmt
2 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1 msk vanilinsocker
1 dl kakao
1 dl socker
3 dl mjölk

Fyllning:
2,5 dl grädde
2 bananer

Glasyr:
75 g smör
0,5 dl socker
60 g mörkchoklad
2 msk mjölk

Botten: Vispa ihop socker och ägg i en bunke. Tillsätt det rumsvarma smöret och rör om väl. Blanda mjölk, socker och kakao i en kastrull och låt det koka upp. Häll ned chokladmjölken i bunken och blanda därefter ned mjöl, bakpulver och vanilinsocker. Häll smeten i en smörad form med löstagbara kanter, ca 25 cm diameter. Grädda kakan i ugnen på 175 grader i 40 minuter. Låt svalna.

Glasyr:
Låt alla ingredienser till glasyren koka upp i en kastrull och låt den sedan svalna något.

Vispa grädden och skiva bananerna. Dela tårtan i två delar och bre sedan ut fyllningen. Tillsätt glasyren på det översta lagret och fördela den jämt över tårtan. Dekorera med jordgubbar!


Kommentarer
Postat av: agneta

oj,oj den tårtan går inte av för hackor...Martin har berättat om den och jag kan förstå att han var lyrisk...

2010-07-07 @ 19:34:40
Postat av: Anne

Det vattnas i munnen, måste testa den här i mitten av juli.

2010-07-09 @ 11:31:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0