Mexikanska smaker..




Egentligen är jag ingen stor fantast av tacopajer, eller någon annan mat med tacokrydda, men den här pajen är ljuvlig och jag älskar den! Nästan att den kan klassas som en utav mina absoluta favoritpajer. Den är så god!

Pajen är perfekt att ta med sig i lunchlådan och om jag ska vara helt ärlig smakar den som bäst när den fått stå till sig. Smakerna kommer fram och creme fraichen blir super krämig! Kanske något att göra storkok på?

Tacopaj:

Botten:
4 dl vetemjöl
75 g smält smör
2,5 dl mjölk
1 tsk salt
3 tsk bakpulver

Fyllning 1:
250 g köttfärs
0,5 burk krossade tomater
1 påse tacokrydda
1-2 vitlökar

Fyllning 2:
1 burk creme fraiche
0,5 dl majonäs
1-2 dl riven ost
Salt & peppar

botten: Blanda ihop alla ingredienser och förgrädda pajskalet i cirka 10 minuter på 225 grader.

Fyllning 1: Stek köttfärsen och blanda ned tacokryddan enligt anvisningarna på kryddpåsen. Pressa ned vitlöken och rör sedan ned de krossade tomaterna.

Fyllning 2: Blanda creme fraiche, majonäs, salt och peppar. Spara osten till garnering.

Häll först ned fyllning 1 i det förgräddade pajskalet och därefter fyllning 2. Strö över den rivna osten och grädda pajen i cirka 30 minuter eller tills den har fått en fin färg. Låt pajen stå i minst en kvart innan den äts och servera den  gärna tillsammans med en sallad!

¡Buen provecho!

Kommentarer
Postat av: sanna

sushi ?!

2010-08-05 @ 13:13:41
Postat av: mia

Underbart!! löööve tacopaj, är denna en extra goding, bättre än andra? och fy skam på dig johanna, jag vill ha mer uppdateringar, MER MER MER. du har blivit lite lat må jag säga ;P

Nog med skäll, haha, hoppas du har det ljuvligt där hemma. Och kom gärna till götet och hälsa på om du kan, du är mer än välkommen hoppas jag du vet :)



men mer uppdateringar nu kvinna lilla! pusspuss

2010-08-31 @ 23:18:55
Postat av: yichu

yum! åt paj idag men jag ska LÄTT göra denna på onsdag när jag är ledig! kan man utesluta majonäsen btw? orkar inte köpa en burk för bara det här... och en sak till: har du något bra recept på ett gott bröd jag kan baka?

och en sak till: saaknar dig min lilla smula!



puss!

2010-09-27 @ 22:01:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0